Σχεδόν πριν μια δεκαετία οι ειδικοί στον κλάδο του αυτοκινήτου, πρότειναν στο αγοραστικό κοινό να επενδύσει στους πετρελαιοκινητήρες. Τουλάχιστον αυτούς που αναζητούσαν μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου και το δυνατό μικρότερο κόστος κίνησης. Διότι το ένα και βασικό πλεονέκτημα του diesel, δεν είναι άλλο από την οικονομία καυσίμου (λόγω θερμοδυναμικής καταναλώνει περίπου 20-35% λιγότερο καύσιμο), ενώ στην χώρα μας τυγχάνει να έχει και χαμηλή τιμή πώλησης το λίτρο.
Και να που το φθινόπωρο του 2015 ξεκινά το dieselgate με την παραποίηση των ρύπων. Η συνέχεια είναι καταιγιστική… Ξαφνικά υπάρχει έντονη μεταστροφή και οι κατασκευαστές παραδέχονται πως τα diesel είναι δύσκολα στην διαχείριση τους. Παράλληλα όλοι θυμούνται πόσο απαρχαιωμένος είναι ο κύκλος μέτρησης NEDC στα εργαστήρια και οι αρμόδιοι φορείς στην Ε.Ε. βάζουν μπροστά για τον κύκλο RDE που προβλέπει τις μετρήσεις σε πραγματικές συνθήκες και στους δρόμους. Οι κατασκευαστές στην Ευρώπη και ειδικά οι Γερμανοί τρέμουν μπροστά στον RDE καθώς το downsizing με τους μικρούς turbo ήταν χτισμένο πάνω στον NEDC.
Να αγοράσω diesel ή όχι;
Την απάντηση την δίνει η ίδια η αγορά. Θα ακούσετε πολλούς να μιλούν για σημαντική πτώση στις πωλήσεις, πως η βενζίνη ανεβαίνει. Δεν υπάρχει πτώση, αλλά ισορροπία μετά από μία ντιζελομανία για 2-3 χρόνια στην χώρα μας. Επηρέασε τόσο πολύ την κοινή γνώμη το dieselgate.
Είναι καλή επιλογή να αγοράσω diesel ;
Μόνο αν κάνετε αρκετά χιλιόμετρα. Ακόμη και αν η τιμή του diesel αυξηθεί στην χώρα μας και φτάσει της αμόλυβδης θα υπάρχει το όφελος της μικρότερης κατανάλωσης. Σε γενικά γραμμές ένα ρεζερβουάρ ενός hatch με αμόλυβδη δίνει μία αυτονομία στα 500-600 χλμ., όταν ενός diesel φτάνει στα 700-900 χλμ. Αν κινείστε στην επαρχία και κάνετε πολλά χιλιόμετρα είναι πιο σοφή η επιλογή, διότι στην πόλη η χρήση ενός ντίζελ είναι λιγότερο αποδοτική, το καταλυτικό σύστημα ταλαιπωρείται περισσότερο, ενώ από οικολογικής πλευράς υπάρχει και το θέμα των NOx και PM (μικροσωματιδίων). Οπότε diesel για επαρχία ή εκτός πόλης, βενζίνη μικρού κυβισμού ή υβριδικό για την πόλη.
Τι πρόβλημα υπάρχει με τους ρύπους;
Για εσάς κανένα απολύτως. Όλα τα καινούργια diesel είναι σύμφωνα με την προδιαγραφή EYRO 5-6 και θα πρέπει να γίνει κάτι ακραίο ώστε π.χ. να απαγορευτεί η είσοδος στο ευρύτερο κέντρο της πόλης. Ακόμη και έτσι όμως αυτό δεν πρόκειται να γίνει σε λιγότερο από μία δεκαετία και προφανώς θα ισχύσει για πόλεις όπως το Λονδίνο ή το Παρίσι.
Από την άλλη, σαν οδηγός δεν πρέπει να σας προβληματίζει καθόλου το γεγονός με την παραποίηση των ρύπων, αφού δεν υπάρχουν διαφορές, αλλά τρικ ώστε οι κατασκευαστές να κλέβουν στις στατικές μετρήσεις. Πάντως, οι οικολόγοι σημειώστε κάτι σημαντικό: τα μπορεί να εκπέμπουν NOx και PM, αλλά λόγω της καύσης τους συμβάλλουν 30% λιγότερο στην εκπομπή CO2 και στο φαινόμενο του θερμοκηπίου (αφήστε που ρίχνουν τον μέσο όρο CO2, κάτι που όπως είπαμε χρειάζονται οι κατασκευαστές όσο τα ηλεκτροκίνητα).