Όταν κάποιος ετοιμάζεται να αποκτήσει ένα νέο αυτοκίνητο, ιδίως αν ο κινητήρας του έχει υψηλό κυβισμό, στη σκέψη έρχεται κατευθείαν το τεκμήριο αγοράς αυτοκινήτου. Πολύ απλά, όποιος επιθυμεί να αγοράσει ένα καινούργιο ή μεταχειρισμένο όχημα, με εισαγωγή από εξωτερικό ή με απευθείας αγορά από μεταπωλητή στην Ελλάδα, θα πρέπει να εξετάσει το τεκμήριο προτού πραγματοποιήσει την αγορά.
Παρ’ ότι βέβαια, το τεκμήριο συνοδεύει το αυτοκίνητο καθ’ όλη τη διάρκεια της ωφέλιμης ζωής του, είναι ένα ποσό που μεταβάλεται. Γι’ αυτό και αξίζει να μάθετε περισσότερα γι’αυτό!
Τι είναι το τεκμήριο αγοράς αυτοκινήτου;
Το τεκμήριο αγοράς αυτοκινήτου εφαρμόζεται από το ελληνικό κράτος προκειμένου να καταπολεμηθεί η φοροδιαφυγή. Χρησιμοποιώντας αυτή τη μέθοδο, το υπουργείο Οικονομικών επιτηρεί τα εισοδήματα που δηλώνονται από τους φορολογούμενους, συγκρίνοντάς τα με τα έξοδα που πραγματοποιούν και τα περιουσιακά στοιχεία που διαθέτουν. Περιουσιακό στοιχείο θεωρείται και το αυτοκίνητο. Η φορολογία των πολιτών, λοιπόν, προκύπτει βάσει ενός συνόλου δεδομένων, επιτρέποντας στο κράτος να ανακαλύψει και να αντιμετωπίσει πιθανές περιπτώσεις φοροδιαφυγής.
Ποιο είναι το τεκμήριο για το αμάξι που θέλω να αγοράσω;
Σύμφωνα με όσα ισχύουν μέχρι σήμερα, τα τεκμήρια διαμορφώνονται ανάλογα με τον κυβισμό του αυτοκινήτου. Συγκεκριμένα, για τα επιβατικά αυτοκίνητα κατηγορίας IX, ορίζονται ως εξής:
- Αυτοκίνητα έως και 1.200 κ.εκ.: Το τεκμήριο ορίζεται στα 4.000 ευρώ.
- Αυτοκίνητα 1.200 κ.εκ. – 2.000 κ.εκ.: Στο προηγούμενο ποσό προστίθενται 600 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.
- Αυτοκίνητα 2.000 κ.εκ. – 3.000 κ.εκ.: Στο αρχικό ποσό προστίθενται 900 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.
- Αυτοκίνητα άνω των 3.000 κ.εκ.: Στο αρχικό ποσό προστίθενται 1.200 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.
Στην περίπτωση που ο κυβισμός του αυτοκινήτου δεν καταλήγει σε πλήρη εκατοντάδα (π.χ. 1.390 κ.εκ.), γίνεται στρογγυλοποίηση προς την πλησιέστερη εκατοντάδα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση δηλαδή, ο υπολογισμός τεκμηρίου υπάγεται στην περίπτωση των 1400 κ.εκ., άρα στη δεύτερη περίπτωση 1.200 κ.εκ. – 2.000 κ.εκ.
Τεκμήριο και παλαιότητα οχήματος
Τα τεκμήρια που αναφέρθηκαν παραπάνω ισχύουν μόνο για νέα αυτοκίνητα ηλικίας έως και 5 ετών. Για αυτοκίνητα από 5 έως 10 ετών, τα τεκμήρια μειώνονται κατά 30% επί του αρχικού ποσού, ενώ για αυτοκίνητα 10 ετών και άνω, τα τεκμήρια μειώνονται κατά 50% του αρχικού ποσού. Επομένως, το τεκμήριο είναι μικρότερο για παλαιότερα αυτοκίνητα. Από την ηλικία των 10 ετών και πάνω, δεν υπάρχει περαιτέρω διαβάθμιση των τεκμηρίων, κάτι που σημαίνει ότι ένα αυτοκίνητο 11 ετών θα έχει το ίδιο τεκμήριο με ένα αυτοκίνητο 24 ετών.
Οχήματα που εξαιρούνται από το τεκμήριο
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με λιανική τιμή προ φόρων έως 50.000 ευρώ απαλλάσσονται από το τεκμήριο, προωθώντας έτσι την υιοθέτηση πιο φιλικών προς το περιβάλλον μεθόδων μετακίνησης. Ωστόσο, για ηλεκτρικά αυτοκίνητα με αξία πάνω από 50.000 ευρώ, το τεκμήριο ορίζεται στα 4.000 ευρώ.
Εκτός από τα ηλεκτρικά οχήματα, δεν υπάρχει τεκμήριο διαβίωσης για τα ιστορικά οχήματα. Το ίδιο ισχύει και για τα επιβατικά αυτοκίνητα AMEA και πολυτέκνων, που έχουν προσαρμοστεί ειδικά για άτομα με κινητικά προβλήματα, με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 67%.
Υπήρχε μια φημολογία ότι εντός του 2023 τα τεκμήρια και ο φόρος πολυτελείας στα αυτοκίνητα θα καταργηθούν. Παρ’ όλα αυτά, μέχρι να επιβεβαιωθούν αυτές οι αλλαγές, ισχύουν τα όσα γνωρίζουμε μέχρι σήμερα και έχουν αναφερθεί παραπάνω. Καλό είναι συνεπώς, οι αγοραστές να λάβουν υπόψη τους την τρέχουσα νομοθεσία και τους κανονισμούς πριν προχωρήσουν σε αγορά αυτοκινήτου.
Ψάχνετε το ιδανικό αυτοκίνητο από Γερμανία; Μπορούμε να βοηθήσουμε!